Takalo-Raasakan koulun koulutiedote lv 24-25
Lukuvuoden 2024-2025 koulutiedote
Takalo-Raasakan koulu toimii kahdessa eri yksikössä, Takalon koulussa ja syksyllä 2024 valmistuneessa uudessa Raasakan koulussa. Molemmissa kouluissa on luokat 1-6 sekä varhaiskasvatuksen alainen esiopetus. Kouluissa kannustetaan oppilasta löytämään omia vahvuuksia koululaisena ja oppijana. Opetuksessa huomioidaan erilaisten oppijoiden tapa oppia. Yhteisöllisyys näkyy koulun arjessa erilaisina oppilaskunnan ideoimina teema- ja tapahtumapäivinä ja luokkien yhteisöllisenä toimintana. Kouluissa kiinnitetään huomiota hyviin tapoihin, siisteyteen ja toisensa huomioimiseen. Opiskelussa painotetaan oma-aloitteisuutta ja vastuullisuutta sekä työntekoa ja yrittämistä.
Meillä on yhteiset toimintatavat. Joustava esi- ja alkuopetus toimii osana opetussuunnitelmaa ja lapsen yksilöllisen oppimisen polun vahvistamista. Lukutaito on kaikkien taitojen pohjana. Tieto- ja viestintätekniikka toimii oppimisen tukena ja osana oppimisympäristöä. Vaalimme ympäristön siisteyttä ja kestävää kehitystä. Liikkuvan koulun toimintaperiaate on osa koulupäivää.
Takalo-Raasakan koulussa on oppilaita yhteensä 370 lukuvuoden 24-25 alussa.
Takalo-Raasakan koulu, Urheilutie 1, 69100 Kannus
kanslia: marjo.martikainen at edu.kannus.fi 044-4745401
rehtori: tarja.makela at edu.kannus.fi, 044-4745400
Henkilökunta:
Takalo:
1A Kirsi Kivelä, 1B Leena Yrjänä, 2A, Sari Jylhä, 2B Jaana Lastikka, 3A Kimmo Perkkiö, 3B Minna Tuomikoski, 4A Maria Huuki, 4B Amanda Väli-Korpi, 5A Elisa Karjalainen, 5B Pauliina Karkaus, 6A Anna-Maija Suominen, 6B Anna Karsikas-Kuusisto. Takalon pienryhmä Johannes Typpö, EN Juulia Virkkala, EO 3-6. luokat Päivi Heikkinen, EO 1.-2 lk Heli Peltola
Koulunkäynninohjaajat Elina Huttunen, Veli-Pekka Perttula, Erja Fingerroos, Heidi Heikkinen, Ella Toikkanen, Riikka Mäkelä, Eliel Koskela
Raasakka:
1C Janette Suihkonen, 2C Maria Laakeri, 3C ja 3D Riina Nurmimäki ja Maija Lindholm, 4C Erja Koivisto, 4D Harri Yli-Kotila, 5C Anidra Junttila, 6C Johanna Autio
MU Mari Ruuska, RU Erja Koivisto, KS Veli-Matto Kukkola, EN Emmi Jokilehto, EO 1-2 lk Heli Peltola, EO 3-6 lk Päivi Niemonen, Pienluokka Arja Kangas, Resurssiope Mari Ruuska
Koulunkäynninohjaajat:
Eeva Vihanta, Tiia Olkkola, Susanna Ylikangas, Oona Kangasvieri
Pienryhmä Virpi Jokela, Johanna Tilus, Miia Paavola, Mira Paasila, Sari Pentinmikko
Koulunuorisotyöntekijä (hanke): Piia Koski-Vähälä
Harrastuskoordinaattori (hanke): Elina Huttunen
Koulutsemppari (hanke) Oosa Niemonen
Esiopetusryhmät:
Takalossa esikouluopettajina toimivat Satu Soini ja Karoliina Mäki-Leppilampi.
Raasakan opettajina ovat Kaisa Lukkarila, Anne Niemi-Korpi.
KANNUKSEN KOULUTOIMISTO
Asematie 1, 69100 KANNUS
Kasvatus- ja opetustoimenjohtaja Leena Kivijakola
puh.044 4745 243
Toimistosihteeri Päivi Aho
puh. 044 4745 242
Työpäivät
Syyslukukausi 8.8.–20.12.2024 90 pv
Kevätlukukausi 7.1.–31.5.2025 95 pv
Lukuvuosi yht. 185 + 2P = 187 pv
Lomat
Syysloma 14.-18.10.2024
Joululoma 21.12.2024-6.1.2025
Talviloma 24.-28.2.2025
Pääsiäinen 18.-21.4.2025
P = Päättäjäiset 20.12.2024, 31.5.2025
* = Pyhäpäivät: Itsenäisyyspäivä pe 6.12.2024, Loppiainen 6.1.2025, Vappu to 1.5.2025,
** = muu vapaapäivä, Helatorstai to 29.5.2025 (ei vähennä työpäiviä)
Koulukuvausajankohdat
Seppälän koulukuvat
Takalon koulu: ke–to 25–26.9.2024 klo 8.30
Raasakan koulu: ti 24.9.2024 klo 8.30
Uintiviikot pidetään syksyllä marraskuun viikoilla 45,46,47 ja keväällä viikot 13,14,15.
Kouluaikana järjestetään mm. retki- ja urheilupäiviä, muita teemapäiviä sekä juhlia. Teemapäivistä ja tapahtumista tiedotetaan koteja erikseen.
Tänä lukuvuonna monialaisen viikon aikana oppilaat saavat tutustua ja tehdä yrittämiseen liittyviä kokonaisuuksia, viikon teemana on yritetään yhdessä.
Koti ja koulu yhdessä
Koulun tärkeä yhteistyökumppani on Takalo-Raasakan koulun vanhempainyhdistys TaRaVa. Vanhempainyhdistys toimii linkkinä kodin ja koulun yhteistapahtumissa ja suunnittelee ja toteuttaa kodin ja koulun välisiä tapahtumia, edistää oppilaiden vanhempien ja koulun välistä yhteistoimintaa, tuo esille vanhempien kannanottoja koulua ja kasvatusta koskevissa kysymyksissä.
Puheenjohtajana toimii Marika Gardner. Uusia vanhempainyhdistyksen jäseniä otetaan mielellään toimintaan mukaan. Vanhempainyhdistyksen kokouksista tiedotetaan koteihin Wilman kautta puheenjohtajan toimiessa yhteyshenkilönä.
Kodin ja koulun yhteyshenkilö Takalossa on luokanopettaja Kirsi Kivelä ja Raasakassa luokanopettaja/vararehtori Harri Yli-Kotila.
Käytämme Wilmaa kodin ja koulun välisessä viestinnässä. Wilman käyttöä varten olet saanut tunnukset lapsesi aloittaessa esikoulun. Tarvittaessa saat uudet tunnukset koulusihteeri Marjo Martikaiselta, [email protected]
Koulun kotisivut löytyvät Peda-net-sivuilta https://peda.net/kannus
Yhteystietojen muutokset ja poissaolot Wilmaan
Mikäli huoltajien yhteystiedoissa tapahtuu muutoksia, niistä pyydetään ystävällisesti ilmoittamaan koulusihteerille, Marjo Martikaiselle puh 044 4745401 tai sposti [email protected]. fi
Esimerkiksi oppilaan sairastuessa kesken koulupäivän, on tärkeää, että tiedot ovat ajan tasalla Wilmassa.
Oppilaitten anomukset lisälomiin tulee tehdä kirjallisesti tai Wilman kautta hyvissä ajoin ennen ko. ajankohtaa luokan omalle opettajalle. Yli viiden päivän lomat myöntää rehtori, jos oma opettaja puoltaa anomuksen myöntämistä.
Jokaisen poissaolon syy tulee välittää opettajalle. Käytännössä se tapahtuu nopeimmin Wilman kautta.
Oppilaskunta
Oppilaskunta koostuu kaikista koulun oppilaista. Jokaiselta luokka-asteelta valitaan kaksi oppilasta oppilaskunnan hallitukseen. Oppilaskunnan hallitus edustaa oppilaita ja ”johtaa” oppilaskunnan toimintaa Oppilaskunnan tehtävänä on saada oppilaiden ääni kuuluviin koulussa ja lisätä oppilaiden osallisuutta kouluilla. Lisäksi oppilaskunta vaikuttaa positiivisesti koulun arkeen esimerkiksi järjestämällä tapahtumia ja tekemällä oppimisympäristöä viihtyisämmäksi.
Oppilaskunnan jäsenet osallistuvat myös Kannuksen Lasten ja Nuorten parlamentin kokouksiin.
Oppilaskunnan ohjaajina tänä vuonna toimivat Takalossa Elisa Karjalainen ja Anna Karsikas-Kuusisto ja Raasakassa Mari Ruuska.
Takalo-Raasakan koulussa toteutetaan Vihreä Lippu toimintaa, johon on valittu luokilta omat edustajat. Vihreä lippu toiminnan tavoittena on edistää kestävää kehitystä ja suunnitella koululle kestävän kehityksen mukaisia teemapäiviä ja viikkoja. Alkusyksystä kiinnitetään huomiota mm. hävikkiruokaan.
Koulun tukimuodot
Oppimisen tuki
Kannuksen perusopetuksessa on käytössä opetuksen tukena Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen ja opiskeluhuollon opas. Oppaaseen on koottu oppimisen tuen ja opiskeluhuollon käytänteitä arjen työkaluksi opetus- ja opiskeluhuoltohenkilöstölle sekä tiedoksi huoltajille.
Oppimisen tuen järjestämistä ohjaavina keskeisinä periaatteina korostuvat:
- ennaltaehkäisevät toimenpiteet painottamalla yleisen tuen tukimuotojen vahvistamista
- varhainen havaitseminen ja puuttuminen
- ratkaisukeskeisyys painottamalla joustavia ja yksilöllisiä tukijärjestelyjä oppilaan vahvuudet sekä oppimis- ja kehitystarpeet huomioiden
- suunnitelmallinen yhteistyö oppilaan, huoltajan ja opettajien kesken, opettajien keskinäinen yhteistyö sekä sidosryhmäyhteistyö tuen järjestämisessä
- tukea annetaan oppilaalle omassa lähikoulussa erilaisin joustavin järjestelyin, ellei tuen antaminen välttämättä edellytä oppilaan siirtämistä toiseen opetusryhmään ja/tai kouluun.
Avustaja- ja tulkkipalvelut
Avustajapalveluiden tavoitteena on taata oppilaalle oppimisen ja koulunkäynnin perusedellytykset ja toimiva oppimisympäristö, edistää itsenäistä selviytymistä ja omatoimisuutta sekä kehittää myönteistä itsetuntoa. Avustajapalveluiden tarve, määrä ja laatu arvioidaan ennen tukimuotojen aloittamista ja pedagogisessa selvityksessä ennen erityisen tuen aloittamista. Päätöksen palveluiden järjestämisestä tekee opetuksen järjestäjä.
Tulkkipalvelua käytetään, kun tarvitaan tukea maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen järjestämisessä.
Joustava esi- ja alkuopetus
Kannuksen perusopetuksessa toteutetaan joustavaa esi- ja alkuopetusta. Esi- ja alkuopetuksen toimintamallin tavoitteena on rakentaa eheä opinpolku esiopetuksesta perusopetukseen ja tukea lapsen kasvua kouluyhteisön jäseneksi. Toimintaa ohjaavat esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmat. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö on säännöllistä, suunnitelmallista ja tavoitteellista. Toimintamalli mahdollistaa lapsen yksilöllisen huomioimisen, oikea-aikaisen tukemisen ja osallisuuden vahvistamisen. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä eri-ikäiset lapset voivat toimia joustavasti erilaisissa oppimisryhmissä. Esi- ja alkuopetuksen henkilöstö vastaa yhteistyön kehittämisestä, suunnittelusta ja toteutuksesta yhdessä.
Koulujen iltapäivätoiminta
Iltapäivätoimintaa järjestetään Takalon ja Raasakan kouluilla koulutyöpäivinä klo 12.20-16.30. Toiminta on suunnattu koulujen ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille sekä muiden vuosiluokkien osalta oppilaille, joilla on perusopetuslain mukainen päätös erityisestä tuesta. Toiminnasta peritään kuukausimaksu. Iltapäivätoiminnan ohjaajina toimivat koulujen koulunkäynninohjaajat. Iltapäiväkerhossa tarjotaan lapsille välipala.
Huoltajia pyydetään ilmoittamaan iltapäiväkerhon puhelimeen, mikäli oppilas ei tule iltapäiväkerhoon tai mikäli iltapäiväkerhossa oleva kuljetusoppilas ei lähdekään koulukuljetuksella kotiin.
Puhelimet:
Takalon ip kerho 044 4745588
Raasakan ip kerho 0444745589
Koulun kerho- ja harrastetoiminta
Koulujen kerhotoiminnan tavoitteena on tarjota mahdollisimman monipuolisia kerhoja niin että, jokainen oppilas kävisi ainakin yhdessä kerhossa lukuvuoden aikana ja saisi kokemuksia uuden harrastuksen parissa.
Kannuksen perusopetus on mukana valtakunnallisessa Harrastamisen Suomen mallissa, jonka ohjaajana toimii Elina Huttunen. Harrastekalenteri lähetetään Wilman kautta koteihin ja kerhoihin ilmoittaudutaan Wilman kautta.
Elinan yhteystiedot [email protected], puh. 0406197375
Opiskeluhuolto toimii oppilaan tukena
Koulukuraattori Marika Isoniemi 040 804 3412 / Takalon koulu ja Märsylän koulu
Koulukuraattori Minna Somero 040 804 3414 / Raasakan koulu ja Roikolan koulu
Voit olla yhteydessä koulukuraattoreihin myös Wilman kautta.
Tukikeskusteluiden lisäksi kuraattorin työhön kuuluu tarpeen mukaan luokka- tai ryhmäkohtainen työskentely, koulujen yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön ja sen kehittämiseen osallistuminen sekä verkostoyhteistyö.
Koulupsykologi on käytettävissä oppimisvaikeuksien ja -vahvuuksien arviointiin tutkimusten kautta, antamaan ohjeistuksia tai suosituksia tukimuodoista opetustyöhön ja tilanteen mukaan osana monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltotyötä. Koulupsykologi voi ohjata myös ryhmiä, tiettyjen aihepiirien tiimoilta, yhteistyössä kuraattorin ja opettajan kanssa. Koulupsykologin palveluihin pääsystä voi olla yhteydessä kuraattoriin. Koulupsykologina toimii Maija Koivukangas.
Opiskeluhuollon toimintaa
Perusopetuksen opiskeluhuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko oppilaitosyhteisöä tukevana monialaisena yhteisöllisenä ja yksilökohtaisena opiskeluhuoltona oppilaiden ja heidän huoltajiensa, opetus-, sosiaali- ja terveystoimen ja muiden yhteistyötahojen kanssa.
Alakoulujen yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä
Kannuksen neljän alakoulun yhteinen opiskeluhuoltoryhmä keskittyy kouluympäristön terveellisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä vastaa yhteisöllisen opiskeluhuollon suunnittelusta, kehittämisestä, toteuttamisesta ja arvioinnista. Toimintaa johtaa rehtori. Ryhmä kokoontuu 2-4 kertaa lukuvuodessa. Yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat rehtorin lisäksi, terveydenhoitaja, koulun opettajia, erityisopettajia, kuraattori, psykologi, lääkäri, oppilaskunnan edustaja. Mukana yhteistyössä on myös alakoulun vanhempainyhdistysten edustajat ja koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja.
Yksilökohtainen opiskeluhuolto
Yksittäisen oppilaan asian käsittelyä varten hänen tuekseen kootaan tarpeen mukaan monialainen asiantuntijaryhmä (esim. opettaja, kuraattori, terveydenhoitaja ja/tai koulupsykologi). Ryhmän kokoaa koulun työntekijä huolenaiheen havaittuaan. Yksilökohtainen opiskeluhuolto edellyttää aina oppilaan ja tarpeen niin vaatiessa hänen huoltajansa suostumusta. Oppilaan osallisuus, toivomukset ja mielipiteet otetaan huomioon häntä koskevissa toimenpiteissä ja ratkaisuissa oppilaan iän, kehitystason ja muiden henkilökohtaisten edellytysten mukaisesti.
Turvallinen koulu
Koulussa kiinnitetään huomiota koulun turvallisuuteen pitämällä tavarat järjestyksessä ja käytävät siistinä. Koululla harjoitellaan turvallista poistumista esim. tulipalon varalta. Luokissa pidetään luokkatunteja, jotka edistävät yhteisöllisyyttä, kaverisuhteita ja toistensa hyväksymistä. Ryhmäyttämistunteja pidetään yhdessä opettajan, kuraattorin ja koulunuorisotyöntekijän kanssa.
Koululla järjestetään kiusaamiskyselyt kaksi kertaa lukuvuoden aikana, syksyllä ja keväällä. Wilman kautta vastaukset välittyvät suoraan luokanopettajalle ja kuraattorille, jolloin esille tuleviin kiusaamistapauksiin voidaan puuttua.
Menettely kiusaamistapauksissa
Koulussamme toteutetaan KiVa Koulu –ohjelman periaatteita (Kiusaamisen Vastainen Koulu -ohjelma). Emme hyväksy kiusaamista missään muodossa, ja jokaiseen tietoomme tulleeseen tapaukseen puututaan. Vapaa-ajalla tapahtuneista kiusaamistapauksista koululla on velvollisuus ilmoittaa huoltajille, mutta varsinaista selvittelyvastuuta vapaa-ajalla tapahtuneista kiusaamisista ei ole. Yhteisistä sopimuksista kiinnipitäminen ja yhteisten pelisääntöjen noudattaminen on tärkeää, jotta kaikilla olisi mahdollisuus turvalliseen ja hyvään opiskeluympäristöön. Siksi koulun järjestyssääntöjä ja opettajien antamia ohjeita tulee noudattaa. Toivomme, että mahdollisissa kiusaamistapauksissa huoltajat ottaisivat heti yhteyttä kouluun. KiVa Koulusta voi lukea lisää http://www.kivakoulu.fi/.Keskustele lapsesi kanssa kiusaamisesta, vaikka hän ei olisi kiusattu eikä kiusaisi muita. On tärkeä miettiä yhdessä lapsen kanssa, miten kannattaa toimia jos havaitsee kiusaamista omassa koulussa.
Lisätietoa KiVa Koulusta http://www.kivakoulu.fi/vanhemmille
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitaja
Kouluterveydenhuoltoon kuuluu oppilaan kasvun ja kehityksen sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, huoltajien kasvatustyön tukeminen sekä oppilaan erityisen tuen tai tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen ja tarvittaessa ohjaus jatkotutkimuksiin tai -hoitoon. Yhteistyö muiden opiskeluhuollon toimijoiden kanssa on tärkeä osa kouluterveydenhuoltoa.
Kouluterveydenhoitaja tekee oppilaille vuosittaiset terveystarkastukset, joista 1. ja 5. luokan terveystarkastukset ovat laajoja. Laajojen terveystarkastusten suorittamiseen osallistuvat terveydenhoitaja ja lääkäri. Vanhempien läsnäolo laajoissa tarkastuksissa on toivottavaa.
Raasakan koulun terveydenhoitaja Johanna Aution tavoittaa numerosta 040 804 2620. Hänen vastaanottonsa on Juhani Vuorisen koululla.
Takalon, Roikolan ja Märsylän koulujen terveydenhoitaja Jane Koivukosken tavoittaa numerosta 040 804 3286. Takalon koululla terveydenhoitajan vastaanotto on tiistaina ja torstaina.
Roikolan ja Märsylän koululla terveydenhoitaja käy kuukausittain erikseen ilmoittaminaan päivinä.
Voit olla yhteydessä kouluterveydenhoitajiin myös Wilman kautta.
Hammashoito koulupäivän aikana
Koulupäivien aikana tapahtuvista hammaslääkärikäynneistä olemme sopineet seuraavat pelisäännöt:
-
Hammaslääkärissä käynnit koulupäivän aikana eivät ole koulun toimintaa. Suun terveydenhuolto kuuluu terveyskeskuksen ja vanhempien vastuulle.
-
Lyhyiden, lähinnä jalan kuljettavien hammaslääkärimatkojen osalta koulu opastaa lapselle turvallisen reitin hammaslääkäriin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että opettaja varmistaa, että lapsi osaa mennä sinne yksin tai ryhmän mukana.
-
Jos lapsi lähtee kesken koulupäivän hammaslääkäriin, koululle tulee tiedottaa asiasta etukäteen.
Silmälasien rikkoutuminen koulussa
Jos lasit ovat hajonneet/vahingoittuneet oppilaiden nahistelun tms. seurauksena, ovat siitä vastuussa osapuolet/huoltajat/heidän vakuutuksensa.
Jos lasien vahingoittuminen on seurausta tahattomasta tilanteesta (esim. liikuntatunnilla pallo osuu oppilasta päähän, jolloin lasit tippuvat maahan ja vahingoittuvat) ja oppilaalle tulee fyysinen vamma (haava, naarmu tms.), voidaan korjauskulut korvata kunnan vakuutuksen kautta. Vamman toteamiseksi ei riitä opettajan havainto, vaan siitä on saatava lausunto/todistus lääkäriltä (vakuutus korvaa myös tämän käynnin). Lisäksi tarvitaan hinta-arvio lasien korjaamisesta / uusimisesta silmälasiliikkeeltä. Nämä toimitetaan koululle ja koululta sitten eteenpäin vakuutuspäätöksen saamiseksi. Vioittuneista laseista ja oppilaan vammasta kannattaa myös ottaa muutama kuva talteen. Lisäksi oppilaan tulee heti vahingon tapahduttua ilmoittaa siitä opettajalle ja opettajan on katsottava lasien kunto ja tehtävä tapaturmailmoitus.
Kadonneet tai rikkoutuneet tavarat ja kännykän käyttö
Jos lapselta katoaa jotakin, ilmoita siitä opettajalle tai ohjaajalle.
Lapsen nimi kengissä, käsineissä, takeissa, housuissa ja urheiluvälineissä auttaa kadonneen tavaran löytämisessä omistajalleen. Koulu ei vastaa koululla kadonneista tavaroista.
Koulu ei vastaa oppilaan rikkoutuneista henkilökohtaisista tavaroista, kuten kännykästä, jos kännykkä menee rikki tai katoaa koulupäivän aikana. Kännykkä saa olla mukana äänettömänä tai sammutettuna repussa, mutta sitä saa käyttää vain opettajan luvalla.
Jos koulun kalustoa särkyy, ilmoita siitä opettajalle. Vahinkoja sattuu, mutta tahallaan aiheutetun vahingon on koti velvollinen korvaamaan ja hankkimaan uuden opetusvälineen tai kirjan kadotetun tilalle.
Koulu ei korvaa, jos polkupyörä hajotetaan koulupäivän aikana tai muu lapsen tavata menee rikki tai katoaa. Korvausvelvollinen on se, joka vahingon aiheuttaa. Varsinkin polkupyörien suhteen kannattaa kodeissa jälleen kerran painottaa toisten(kin) omaisuuden kunnioittamista. Toki selvitämme kouluaikana tapahtuneen ilkivallan. Tahallinen omaisuuden rikkominen tai anastaminen on aina rikosasia.
Oppilaalle vaihtoehtoiset tilaisuudet
Kannuksen perusopetuksessa järjestetään elämänkatsomustiedon opetusta perusopetuslain mukaan. Oppilaalla on oikeus saada elämänkatsomustiedon opetusta, kun kunnassa on vähintään kolme siihen oikeutettua oppilasta.
Katsomusopetusta koskevissa valinnoissa pyritään samalla tavoin kuin muidenkin opintojen valinnoissa siihen, että ratkaisu on pysyvä. Jos oppilaan uskonnollinen yhdyskunta muuttuu tai oppilas ei enää kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan, oppilaan huoltajalla on kuitenkin oikeus muuttaa valintaa.
Koululla järjestetään erilaisia retkiä, juhlia ja tapahtumia, jotka kuuluvat opetussuunnitelmaan ja joihin oppilaan tulee osallistua. Perusopetuslain mukaan koulussa voidaan järjestää myös tilaisuuksia, joihin osallistumisesta oppilaan huoltaja voi päättää esimerkiksi vakaumuksen perusteella. Näistä tilaisuuksista ilmoitetaan etukäteen koteihin ja vanhempien on ilmoitettava luokanopettajalle, jos oppilas ei osallistu näihin tilaisuuksiin. Tilaisuuden ajaksi oppilaalle järjestetään vaihtoehtoista toimintaa.
Kannuksen kaupungin perusopetus ja Kannuksen seurakunta on tehnyt yhteistyösopimuksen koskien seurakunnan järjestämiä tilaisuuksia kouluille. Alkavan lukuvuotena seurakunta pitää noin kerran kuukaudessa päivänavauksen kaikilla alakouluilla sekä joitakin seurakunnan järjestämiä tilaisuuksia kirkossa, joihin koulut voivat osallistua.
Oppilaan huoltaja ilmoittaa, osallistuuko oppilas uskonnollisiin tilaisuuksiin ja toimituksiin vai niille vaihtoehtoiseen toimintaan. Huoltaja voi antaa ilmoituksen toistaiseksi kaikkien uskonnollisten tilaisuuksien osalta esimerkiksi esi- ja perusopetukseen ilmoittauduttaessa tai halutessaan asiasta voi ilmoittaa tapauskohtaisesti. Ilmoituksen jälkeen esi- ja perusopetuksen järjestäjä huolehtii siitä, että oppilaan osallistuminen uskonnolliseen tilaisuuteen tai toimitukseen taikka niille vaihtoehtoiseen toimintaan toteutuu huoltajan ilmoituksen mukaisena
Kouluruokailu
Koulupäivän aikana tapahtuva ruokailu on osa opetustoimintaa, joka tukee oppilaan kasvua ja kehitystä ja auttaa jaksamaan koulutyössä. Oppilasta ohjataan terveelliseen ruokavalioon, hyviin ruokatapoihin sekä maistamaan tarjolla olevia ruokia ja salaattia.
Mikäli oppilaalla on erityisruokavalio, tulee siitä ilmoittaa suoraan ruokapalvelupäällikkö Sirpa Maliniemelle sähköpostilla [email protected]
Raasakan oppilaat ruokailevat klo 10.25 – 11.05 mukaan lukien välitunnin. Aamun toinen ja kolmas oppitunti pidetään yhteen.
Takalossa ruokaillaan porrastetusti 10.15-11.40. Luokkien ruokailuajat vaihtelevat päivittäin lukujärjestyksestä riippuen.
Oppilaille tarjotaan maksullista välipalaa aiempien lukuvuosien tapaan. Välipalalippujen lunastamisesta on tiedotettu Wilmassa koteja.
Oppilas voi myös ottaa kouluun oman välipalan, jos koulupäivä on pitkä. Tässä asiassa kannattaa sopia ”pelisäännöt” oppilaan oman luokanopettajan kanssa.
Koulukuljetukset
Kuljetuksessa olevien oppilaiden tulee olla aamulla ajoissa pysäkillä. Mikäli kuljetusoppilaalla on koululla odotusta, järjestetään odotuksen valvonta koululla. Mikäli oppilas haetaan kotia omalla kyydillä, eikä käytä koulukuljetusta, ilmoita siitä koululle
iltapäiväkerhon puhelimeen Takalo puh. 044 4745588 tai Raasakka puh. 044 4745589.
Syyspimeillä heijastin olisi hyvä laittaa oppilaan takkiin tai reppuun, jotta oppilaat näkyisivät pysäkillä pimeälläkin muille tiellä liikkuville.
Koulumatkat ja koulun parkkialue
Koulumatkat suoritetaan turvallisesti liikennesääntöjä noudattaen. Pyöräillessä tulee pääsääntöisesti käyttää pyöräilykypärää – valvontavastuu kodeilla. Koulun tapaturmavakuutus kattaa koulumatkat.
Kouluun tullessa pyörä tulee laittaa sille varattuun pyörätelineeseen.
Vaikka koulumatkat kuuluvat kaupungin tapaturmavakuutuksen piiriin, ei koulumatka varsinaisesti ole koulun valvontavastuulla. Vakuutus on voimassa vain silloin, kun oppilas on mennyt koulusta suoraan ja suorinta reittiä kotiin tai ip-hoitoon.
Aamuisin koulualueella on siis samaan aikaan sekä autoilijoita että pyöräilijöitä. Onnettomuuksien välttämiseksi autoilijoiden tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Eskaripäädyssä oleva parkkipaikka on varattu ensisijaisesti esiopetukseen lastaan tuovien huoltajien käyttöön lyhytaikaista pysäköintiä varten. Raasakassa autoa ei saa jättää tien reunaan eikä keskuskeittiön etten, vaan auto tulee lyhyenkin pysäköinnin aikana ajaa parkkiruutuun.
TAKALO-RAASAKAN KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT
-säännöt on tehty kaikkien parhaaksi, jotta kaikilla olisi hyvä käydä koulua.
Yleistä:
-
Käyttäydyn ystävällisesti ja kohteliaasti.
-
Noudatan koulun henkilökunnan ohjeita, enkä väitä vastaan, vaan puhun kunnioittavasti.
-
En kiroile.
-
Olen rehellinen.
Koulumatkalla:
-
Noudatan liikennesääntöjä.
-
En kiusaa muita.
-
Käyttäydyn koulukuljetuksessa rauhallisesti ja kohteliaasti. Käytän turvavöitä.
-
Käytän pimeällä heijastinta ja pyörässä on hyvä käyttää lamppuakin.
-
Pyöräillessä tulisi käyttää kypärää.
-
Säilytän pyöräni sille varatulla alueella.
Kouluun tullessa ei ajeta koulun pihan poikki vaan pyörätietä pitkin ja viedään pyörät niille kuuluville paikoille.
-
Koulusta päästessäni lähden koulun pihalta heti kotiin ja kuljen viivyttelemättä.
-
koulun sisälle saa jäädä vain kyydityksessä olevat oppilaat, muut lähtevät koulusta kotiin, ei siis jäädä piha-alueelle. Tämä koskee myös lähellä asuvia kerhossa käyviä oppilaita, joilla kerho alkaa esim. tunnin tai kahden päästä koulun loppumisesta.
Oppitunnilla:
-
Annan työrauhan.
-
Kuuntelen ohjeet tarkasti ja toimin niiden mukaan.
-
Pyydän puheenvuoron viittaamalla. Kuuntelen sitä, jolla on puheenvuoro.
-
Työskentelen ahkerasti ja huolellisesti.
-
Huolehdin opiskeluvälineistäni ja kotitehtävistäni.
Välitunnilla:
-
Pukeudun sään mukaan. Noudatan aikuisen ohjeita.
-
Pysyn välituntialueella. Takalon välituntialue on laajentunut niin, että Takalo-Areenalla saa pelata 3-6 luokkien oppilaat. Areenalle ei voi mennä vain hengailemaan vaan vain pelaamaan toisten kanssa. Kun kello soi tullaan välittömästi tunnille ja pallot tuodaan takaisin.
-
Käyttäydyn kauniisti:
-
En kiusaa ja jos näen jotain kiusattavan, kerron siitä aikuiselle.
-
En toimi väkivaltaisesti.
-
En pahoita toisen mieltä tahallani.
-
En vahingoita itseäni, ketään, enkä mitään muutakaan.
-
Otan kaikki mukaan välituntileikkeihin ja –peleihin. Noudatan pelin ja leikin sääntöjä.
-
En heittele kiviä tai lumipalloja.
-
En koske pyöriin tai muihin kulkuvälineisiin.
Ruokailussa:
-
Jonotan ja liikun rauhallisesti. En juokse.
-
Otan ruokaa vain sen verran, kuin jaksan syödä.
-
Noudatan kauniita pöytätapoja.
-
Maistan kaikkia ruokia, ainakin yhtä salaattia.
-
Siivoan omat jälkeni.
Koulurakennuksessa:
-
Kuljen käytävällä rauhallisesti kävellen ja meluamatta.
-
Suositellaan sisäkenkien käyttöä.
-
Säilytän päällysvaatteeni naulakossa.
-
Säilytän laukut, mailat ja luistimet niille varatuilla paikoilla.
-
En sotke ja tarvittaessa siivoan jälkeni.
-
Suojelen koulun omaisuutta. En riko mitään. Jos vahinko sattuu, kerron siitä heti opettajalle.
-
En tuo kouluun teräaseita, energiajuomia, makeisia enkä muutakaan koulutyössä tarpeetonta.
-
En käytä matkapuhelinta kouluaikana ilman opettajan lupaa, vaan säilytän sitä repussani äänettömänä.- tämä koskee myös odotusoppilaita, ei siis olla puhelimella käytävällä odotuksen aikana.
Sääntörikkomukset
Noudatamme lievempien sääntörikkomusten kohdalla seuraavaa toimintatapaa:
-
puhuttelu (tieto aina omalle opettajalle)
-
rehtorin puhuttelu
-
Kasvatuskeskustelu, johon pyydetään huoltaja mukaan
-
Jälki-istunto (rikkomuksen toistuessa edellisenkin jälkeen)
Vakavammasta rikkomuksesta, kuten väkivaltaisesta käyttäytymisestä ja koulun tai luokkatoverin omaisuuden vahingoittamisesta, seuraa heti kohta 4.
Olemme sopineet, että lumipallon heitosta seuraa suoraan 15 min. istuminen sisällä, tai vastaava rangaistus opettajan harkinnan mukaan.
-
Poikkean säännöistä vain opettajan luvalla.
-
Yhteistyöllä ja yhdessä yrittäen onnistumme!
Lisätietoja koulutoimesta löydät osoitteesta: http://www.kannus.fi/opetus_ja_koulutus
Bestående notiser
Senaste notiser
Inga övriga notiser hittades.