Miten oppimista ja koulunkäyntiä tuetaan?
Jatkossa oppimisen tuki järjestetään ensisijaisesti ryhmäkohtaisena tukena, sekä oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä, joihin on oikeus jokaisella oppilaalla.
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat osa koulun arkea. Näitä voivat olla esimerkiksi:
-
usean opettajan yhteistyö opetuksessa, erityisopettajan konsultatiivinen tuki
-
koulunkäynninohjaajan tuki
-
opetustapojen muokkaaminen oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioiden
-
joustavat opetusryhmät
-
pedagogiset ratkaisut, kuten eriyttäminen, selkeät tuntirakenteet, visuaalinen tuki, istumajärjestys, konkreettiset opetusvälineet, esteetön oppimisympäristö
-
yhteistyö huoltajien kanssa
-
moniammatillinen yhteistyö.
Kaikilla oppilailla on oikeus ryhmäkohtaiseen tukeen. Tämä tarkoittaa tukea, jota annetaan koko oppilasryhmälle tai pienryhmissä. Ryhmäkohtaista tukea toteutetaan joustavasti ja suunnitelmallisesti koko lukuvuoden ajan. Siitä ei tehdä hallintopäätöstä. Ryhmässä järjestettyä tukea ovat:
-
Opettajan antama yleinen tukiopetus: Kerrataan jo opetettuja asioita tai harjoitellaan asioita etukäteen.
-
Opettajan antama opetuskielen tukiopetus: Vahvistetaan oppilaiden opetuskielen taitoa ja eri oppiaineiden tekstitaitoja. Keskitytään tekstien lukemiseen, ymmärtämiseen, tulkintaan ja tuottamiseen.
-
Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä: Erityisopettaja voi olla isossa ryhmässä samanaikaisopettajana tai hän voi opettaa pientä ryhmää (ryhmä ei ole pysyvä).
Kun ryhmässä järjestetty tuki ei riitä, sitä täydennetään oppilaskohtaisilla tukitoimilla. Ne perustuvat oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin. Oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi tehdään aina yhteistyössä opettajien, oppilaan ja huoltajan kanssa. Tuen tarpeen arvioinnin ja suunnitelman perusteella tehdään tukea koskeva hallinnollinen päätös. Oppilaskohtaista tukea annetaan säännöllisesti ja pitkäkestoisesti.
Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat:
-
Erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä (alle puolet oppiaineen tunneista)
-
Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä (yli puolet oppiaineen tunneista)
-
Erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa (kokoaikainen erityisopetus)
-
Tulkitsemispalvelut
-
Avustajapalvelut
-
Apuvälineet.
Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen
Opetussuunnitelman oppimäärän sisällöistä tai tavoitteista poikkeaminen on oppilaan perusoikeuksiin puuttuva toimenpide, ja siksi niitä käytetään erittäin harkiten ja viimesijaisina keinoina.
Tarkoitetaan, että oppilas opiskelee hänelle laaditun suunnitelman mukaisesti yhdessä tai useammassa oppiaineessa tavoitekokonaisuuksittain vuosiluokittain etenemisen sijaan. Tavoitekokonaisuuksittain opinnoissa eteneminen mahdollistaa sekä nopeamman että hitaamman etenemisen yhden tai useamman oppiaineen jonkun tavoitteen tai joidenkin tavoitteiden osalta. Tällä hetkellä vuosiluokkiin sitomattomasti opiskelevan oppilaan tilanne arvioidaan lukuvuoden 2025‒2026 aikana. Oppilas siirtyy arvioinnin jälkeen opiskelemaan joko vuosiluokittain tai hänelle tehdään hallintopäätös tavoitekokonaisuuksittain opiskelusta.
-
Oppiaineen oppimäärän rajaaminen (ent. yksilöllistäminen)
Tehdään vasta silloin, jos oppilas ei ryhmäkohtaisista tukimuodoista ja oppilaskohtaisista tukitoimista huolimatta kykene suoriutumaan hyväksytysti (arvosana välttävä (5)) perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman mukaisista tavoitteista.
-
Rajatun oppimäärän oppiaineen päättöarvosana on aina 5*, muulloin arviointi on sanallinen. Opetuskielen oppimisen varhainen vaihe, poissaolot, motivaation puute, puutteellinen opiskelutekniikka tai käyttäytymisellä reagointi eivät voi lähtökohtaisesti olla peruste oppimäärän rajaamiselle.
-
Tilapäinen vapauttaminen oppimäärän opiskelusta terveydellisistä syistä
Tarkoitetaan lyhytaikaista ja määräaikaista opetukseen osallistumattomuutta terveydellisistä syistä. Terveydentilan todentaa terveydenhoidon ammattilainen.Vapauttaminen voi koskea yksittäisen oppiaineen oppituntia viikoittain enintään neljän kuukauden ajan. Hallintopäätöksessä tilapäinen vapauttaminen kohdennetaan tarvittaviin oppiaineisiin.
Perusopetuksen järjestäminen oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella (tulee voimaan 1.8.2026 alkaen). Tämä tarkoittaa, että oppilaalle tarjotaan yksilöllisiä tukitoimia hänen tarpeidensa mukaan. Tukitoimet voivat sisältää oppilaskohtaisia tukitoimia tai poikkeamista perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista.
Oppilaalle on tehty varhennettua oppivelvollisuutta (ent. pidennetty oppivelvollisuus) koskeva päätös ennen perusopetukseen siirtymistä.
Lisätietoa: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetus/oppimisen-ja-koulunkaynnin-tuki
Julkisesti, opettajille, opiskelijoille, henkilökunnalle ja huoltajille